IK Vest satser stort på floorball

Selvom IK Vest Floorball bliver den absolut første floorball klub i Vesthimmerland, vil klubben allerede fra næste år blande sig i toppen af dansk floorball. Vil du være med?

Af: Susanne Kristine Jensen

Floorball. Spillet, der er hentet fra ishockeyens verden, men som nok mest er kendt som hockey fra idrætstimerne, skal sætte IK Vest på et helt nyt sportskort. Forventningerne fra klubben er, at herre-seniorholdet til næste år spiller i landets bedste floorball-række, Floorball-Ligaen.

– Selvom vi starter i 3. division, så vil vi fra starten betragtes som et elitehold. Det skal være så seriøst som muligt, men selvfølgelig skal det også være sjovt at være med, fortæller Ruben Nielsen, der som spillende træner også skal stå for floorball-afdelingen i IK Vest.

Det er lige i IK Vest’s ånd at få en ny sportsgren ind under klubben, fortæller IK Vest’s formand, Mogens Jensen:

– For at gøre os gældende på Danmarkskortet, er vi nødt til at forny os. Vi synes, det lød utrolig spændende, da vi fik henvendelsen fra blandt andet Ruben, fortæller formanden.

Det første år med IK Vest Floorball skal bruges på at lære interesserede borgere i Vesthimmerland spillet. Taktikken skal ind under huden og formen skal på plads, inden seniorholdet kan træde ind i landets bedste række.

– Den største opgave nu og her bliver at få solgt sporten til borgerne i Vesthimmerland, for det er den første floorball klub i kommunen. Men har man lyst til at prøve en anderledes sport hvor fart, teknik, overblik og godt sammenhold er de vigtigste ingredienser, så synes jeg, man skal komme og prøve floorball hos os, siger Ruben Nielsen, der indtil nu har spillet og været træner i AaB Floorball og Svenstrup Dolphins.

Herre-seniorholdet er for alle af hankøn mellem 17 og 45 år, og det forventes at holdet træner to gange om ugen i Ranum Multikulturhal med opstart efter sommerferien.

Særligt for de unge

For at få den nye sportsgren helt ind under huden, satser IK Vest ikke kun på seniorerne. Der bliver også startet en ungdomsafdeling op. I første omgang bliver der tale om ét hold for både drenge og piger mellem 7 og 9 år.

– Vi forventer at træne en gang om ugen enten lørdag eller søndag, så det bliver så forældre venligt som muligt, fortæller Ruben Nielsen, der skal fungere som træner for holdet.

IK Vest sørger for at der er stave til alle, så der kræves ikke andet end et par indendørssko, shorts og t-shirts for at komme i gang med floorball.

Starter med sommer camps

For at skyde floorball sæsonen ordentlig i gang holdes der to sommer camps, hvor alle interesserede er meget velkomne. For de unge mellem 7 og 9 år skal der sættes kryds den første weekend i juli, mens herre-seniorerne kan afsætte den sidste weekend i juli til at snuse til den nye sportsgren i IK Vest. Der kommer yderligere information om arrangementerne på hjemmesiden www.ik-vest.dk, når tiden nærmer sig.

Stiftende generalforsamling

For at få alt det formelle på plads holdes der stiftende generalforsamling 17. juni 2011 klokken 17.30 i IK Vest’s klublokale i Ranum Multikulturhus. Her er alle interesserede meget velkomne til at komme og høre om den nye sportsgren og klubbens visioner for sporten.

Vil du høre mere om sporten og de nye hold, er du meget velkommen til at kontakte træner, Ruben Nielsen på telefon: 42 30 07 82.