Floorball får spændende ny sponsor

IK-Vest Floorball er stolte af at kunne præsentere klubbens anden sponsor som lidt usædvanligt også er fra Sjælland. Klubben har skrevet en et-årig kontrakt med Smukthjem.dk som ejes af Pernille Gyldensøe.

Historien om firmaet www.smukthjem.dk og ejeren Pernille Gyldensøe er lidt af et eventyr. Rejsen for at nå dertil, har været knap så romantisk. Pernille Gyldensøe startede firmaet op i 2005 ved siden af sit fuldtidsarbejde som sælger. Drømmen var, at kunne leve af firmaet, sige jobbet op
og kun beskæftige sig med sin lidenskabelige hobby: At istandsætte gamle møbler og videresælge dem på hjemmesiden.

– Selve skabelsesprocessen er min drivkraft. At forvandle noget, som for andre er grimt, ødelagt og kasseret til et attraktivt og smukt møbel – dét er min største glæde og motivation i arbejdet, siger Pernille Gyldensøe.

Fortiden indhentede hende

Salget gik over al forventning og nu kunne hun endelig leve af sit hjertebarn. Alt var faktisk så perfekt, som det overhoved kunne være. Men der var noget fra fortiden, der spøgte og ret insisterende prøvede at nå hendes bevidsthed. En barndom præget af dybt omsorgssvigt, vold, incest
og trusler. En fortid, som Pernille febrilsk havde forsøgt at holde skjult for omverdenen hele livet.

Da hendes egen datter nåede samme alder, som hun selv havde da overgrebene startede, var tiden inde til et opbrud med familien. Tavsheden blev brudt efter 32 år med hemmeligholdelse og skamfølelser. Hun blev truet på sit liv og med sagsanlæg, hvis ikke hun tiede. Pernille opsøgte politiet for hjælp og beskyttelse, men blev afvist på den mest brutale måde. Derfor udgav hun sin selvbiografi “Farvel, negative sociale arv” i august 2010, der sælges via hendes to hjemmesider www.smukthjem.dk og www.smuktliv.dk samt i boghandlen. Åbenheden blev hendes beskyttelse.

Arbejder for at nedbryde tabuerne

Siden har hun arbejdet intenst og frivilligt for synliggørelse, nedbrydning af tabu og ændringer for andre ofre og pårørende via hendes hjemmeside om overgreb www.smuktliv.dk og de to Facebookgrupper “Mere politisk fokus på overgreb mod børn” og “Pernille Gyldensøe – Forfatter til Farvel, negative sociale arv”. Da hun selv blev mødt af et ufleksibelt system og lovgivning, tog hun resolut fat i politikerne på Christiansborg. I den forbindelse arrangerede hun bl.a. en offentlig høring om seksuelle overgreb mod børn, med deltagelse af 3 folketingspolitikere, ofre, pårørende, foreninger og andre støtter til sagen.

I dag er en stor del af hendes tid viet til at være børnenes stemme. Hun holder foredrag for private, kommuner og institutioner med det formål, at skærpe opmærksomheden og øge bevidstheden omkring seksuelle overgreb og vold. “Det er vigtigt for mig i min personlige proces, at få vendt
noget frygteligt, til noget positivt. Hvis bare jeg kan redde ét barn, så har det været det hele værd. Så har det ikke været spildt”.

IK Vest Floorball vil hjælpe udsatte børn

IK-Vest Floorball har – udover de almindelige floorball-aktiviteter – planer om fremover, at arrangere aktiviteter for udsatte børn og give dem gode oplevelser med floorball samt andre sjove aktiviteter. I den forbindelse er det hensigten, at Pernille Gyldensøe i samarbejde med IK-Vest
Floorball skal være klubbens ansigt udadtil for denne særlige gruppe børn.

– Jeg glæder mig meget til, at vi skal give nogle børn en god oplevelse, væk fra hverdagens problemer, siger Pernille Gyldensøe.

Pernille Gyldensøe holder foredrag i Ranum Multihal i foråret 2012. Emnet bliver “Faresignaler ved udsatte børn” og henvender sig til forældre, fagpersoner og andre interesserede.
Mere information slås op på IK-Vest hjemmeside.