Beretning for hovedafdeling 2015

Jeg vil starte med alt det positive der sker i vores klub. Der er næsten idræts i ordres bredeste betydning på alle tider af døgnet.
Der er aktiviteter både ude og inde, mange ting er lykkes for os.
Vi har et godt samarbejde med asylcenteret, som kan udbygges. Vi er et vigtig lokalt element, hvis de nye borgere skal integreres. Vi tilbyder idræts muligheder i Fodbold, gymnastik, i motionscentret og i floorball er asylsøgerne næsten bærende, for at vi kan tilbyde denne sportsgren til alle.
Samarbejdet med Ranum efterskole har også fundet et naturlig leje, hvor der begge partner finder at når vi samarbejder, er det til alles bedste. Det ellement vi godt kunne tænke os at udbygge med Efterskolen er, at den kunne blive en del af vores træner stab og frivillige ledere. Det tror jeg kommer med tiden.

IK. Vest understøttede et udviklings tiltag i Overlade, hvor foreningerne i Overlade indbød til Borgermøde tidligt på året. Der kom over 180 borgere til mødet og efterfølgende er der nedsat 5 arbejdsgrupper, til udvikling af Overlade. Vi har fået en mindre ungdomsklub op at køre i IK Vest regi, her rammer vi en gruppe unge, som vi ikke før har haft kontakt med. En af arbejdsgrupperne, skulle arbejde med at støtte Daglig Brugsen i Overlade. Her blev der arrangeret sommermarkeder, hvor vi også deltog og mødte mange spændene mennesker.
I efteråret er vi også blevet inddraget i arbejdet omkring at sikre Overlade hallens overlevelse, når Skolen lukker til august. Arbejdets der på at oprette en selvejende institution, hvor vi kan leje os ind som før. Vi må dog regne med at indgå i arbejdet omkring en sådan selvejende institution, ligesom i Ranum Multi Center.

Det er lykkes os at forny alle sponsorater i 2015, og det er med stor ydmyghed vi siger tak til vores sponsorer. Flere af dem har været sponsor for os i flere år.
Det giver os et godt økonomisk fundament, som også Kasseren vil vise os senere. Det giver en frihed til at op starte et helt nyt idrætsprojekt, og støtte et projekt i de etablerede udvalg.
Takken skal også lyde til Støtte foreningen, der igen i år har knoklet for at, vi kan sendeunge medlemmer til en turnering, med en overkommelig pris.

Vores store udfordringer er at skaffe nok trænere, instruktører og ledere. Derfor har vi kontaktet DGI, der tilbyder hjælp til alle foreninger. Vi har haft flere arbejdsmøder med DGI konsulenten Helle. Udvalgene har været rigtig gode til at møde op og deltage i arbejdet.Vi er blevet enige om at ændre vores struktur, så vi fokusere på arbejdsopgaverne.
Der skal oprettes flere små udvalg, hvor arbejdsopgaverne er veldefineret, erfaringen viser at, så vil folk gerne yde et frivillig stykke arbejde. IK. Vest struktur er lang hen af vejen sammensat på denne her måde, nu bliver det sat meget mere i system.
Et eksempel kunne være at nogle gerne vil starte bordtennis op, det må de gerne, hvis de stiller med et budget, laver et udvalg, der tager sig af det praktiske.
De større udvalg vi har i dag, skal oprette flere under udvalg. Det kunne være et senior udvalg, ungdoms udvalg eller hvad der kunne være brug for.

Jeg har besluttet ikke at genopstille, det er med blødende hjerte. IK. Vest vil altid være min klub, derfor har jeg også lovet at køre DGI projektet til ende og jeg vil også være at finde i et par af de nye udvalg. Det har været 10 år med en stor udvikling i IK. Vest. Vi var oppe at snuse til 1000 medlemmer, vi flyttede i ny hal, etablerede klublokale, Motion center og startede flere nye idrætstilbud op. Barsket ball, Dans, fitness med instruktører, løbe hold, Idræts SFO og Floor ball. Vi har også måtte lukke tilbud, som Volleyball, Basketball og Badminton.
Det er tidens trend, hvis der ikke er interesse for tilbuddene må de lukke.I de store gamle udvalg, har der også været en udvikling, med de udfordringer der ligger i tiden.
Overlade klubhus har vi fået i stand sat, det mangler stadig et stykke endnu, men vi venter her på beslutningen om Overlade skoles fremtid. Det er klogt at samle alle de aktiviteter vi kan på skolen, og så skal vi ikke investere flere penge på klubhuset.
Jeg vil slutte med at sige tak til alle i udvalgene, for det samarbejde vi har haft. I har med stor tålmodighed modtaget de mange ideer, jeg er kommet op med. En del af ideerne er blevet til noget.
Tak til alle vores sponsorer og støtte forening, og ikke mindst FU og til kassereren Marianne, jeg tror ikke I ved, hvilket unikt samarbejde, der har været imellem os.
Jeg har aldrig været i tvivl om at opbakningen fra Marianne, og vi ved næsten på rygraden, hvordan årets gang skal skæres, og hvilken opgaver den anden tager sig af.
Jeg ved det også kan skabes med den nye formand, og det vil jeg gerne hjælpe med.

PFV. Mogens Jensen Formand IK. Vest